Alledaagse mogelijkheden om contact te maken met bewoners van verpleeghuizen optimaal leren benutten, daar draait het om bij de Veder Contactmethode in de 24-uurszorg. De kunst om iets bijzonders te maken van momenten die je toch al samen doorbrengt.
Dementie gaat vaak gepaard met apathie. Dat maakt het maken van contact met de ouderen in de 24-uurszorg zo intensief. Spelenderwijs leer je met de VCM tijdens dagelijks terugkerende momenten zoals het koffie drinken, de maaltijd of het wassen een contactstroom op gang te brengen. Veder leert teams van verzorgings- en verpleeghuizen hoe dit gaat met een uitgekiende combinatie van observatie, teambijeenkomsten, trainingsdagdelen en coaching on the job.
De voordelen zijn tweeledig: de bewoners gaan zich dankzij het geïntensiveerde contact beter voelen (waardoor gedragsproblemen kunnen verminderen) en de verzorgenden krijgen meer plezier in hun werk. Bovendien is onze overtuiging dat goed contact tijdwinst kan geven in de dagelijkse handelingen.
Zorginstellingen laten door het toepassen van de Veder Contactmethode zien dat zij het welzijn van hun bewoners centraal stellen. Daarnaast heeft wetenschappelijk onderzoek het positieve effect aangetoond voor zowel ouderen met dementie als voor de medewerkers.
Reminisceren, het ophalen van herinneringen, is een belangrijk onderdeel van de VCM. Dit gebeurt met behulp van muziek, theater en poëzie. Zo kan er bijvoorbeeld een voor de bewoners herkenbaar liedje worden gezongen tijdens het koffiedrinken in de woonkamer. Of een verzorgende kan met voorwerpen van vroeger een gesprek op gang brengen. Theatrale communicatie; Acte de presence, timing en intonatie wordt actief ingezet tijdens de zorg. Dit heeft een direct effect op de sfeer op een afdeling.
De trainingen van Veder staan geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO); dit betekent dat zij voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en zijn vrijgesteld van BTW.
Heeft u interesse in het aanbod van Veder of wilt u meer informatie, neemt u dan contact op met Theater Veder of bel 020 – 3419499
‘Wij hebben leren ‘Vederen’. Dat is een ander woord om de alledaagse zwaarte ‘vederlichter’ te maken. Ook het leren ‘omdenken’ ervaren we als een verademing’. Dank jullie wel! Zorgmedewerker, Amstelring (afdeling PG, de Vreugdehof)
Beeldmateriaal De Veder Contactmethode binnen de 24-uurszorg