Tijdens de Zorgtotaal Beurs op 14, 15 en 16 maart 2017 staan Stichting DoSocial en Theater Veder samen achter de Nostalgiekar. Deze ouderwetse, verrijdbare bakkerskar, gevuld met producten en attributen van ‘toen’, is populair. De kar in combinatie met de Veder Methode blijkt aan een sterke behoefte te voldoen.

Door samen te werken met Theater Veder borgen we ons gezamenlijke doel: duizenden kwetsbare ouderen weer laten lachen!”, aldus Pim Pelser van Stichting DoSocial.

Nostalgiekar 2Reminiscentie. Daar draait het bij om bij het Nostalgie-programma. Het bewust ophalen van herinneringen bij mensen met dementie, die daardoor weer beter functioneren in het ‘nu’. Doordat alle zintuigen geprikkeld worden, zoals de ogen, de oren en de neus, worden de hersenen letterlijk weer even wakker. Hierdoor wordt de communicatie met mensen met dementie versterkt en maken ze weer contact met de buitenwereld.


Veel zorgorganisaties willen graag een ‘belevingskamer’, maar hebben ofwel niet voldoende medewerkers om met bewoners aan de slag te gaan of de ruimte ontbreekt om een ‘belevingskamer’ in te richten. Met deze mobiele bakkerskar komt ‘toen’ naar de bewoners toe en kunnen medewerkers of vrijwilligers met bewoners werken in hun eigen vertrouwde woonkamer, waar zij zich prettig voelen.

De Veder Methode
Ieder mens heeft behoefte aan wederkerig contact. Het voorkomt eenzaamheid en geeft een gevoel van ‘erbij horen’. Bij kwetsbare doelgroepen, zoals ouderen met geheugenproblemen, bij wie vaak ook sprake is van apathie, lukt dit steeds moeizamer. De Veder Methode is een interactieve en levendige manier om contact met hen te maken. Theater Veder heeft al veel zorgmedewerkers opgeleid volgens de Veder Methode en speelt zelf al meer dan een decennium lang (huiskamer)voorstellingen voor deze doelgroep.

De ervaren acteurs van Theater Veder laten de Nostalgiekar met al haar ouderwetse spullen tot leven komen. Dit jaar gaat DoSocial samen met Theater Veder tientallen nostalgiekarren introduceren binnen zorgorganisaties.

Nostalgiekar; iets voor u?
Het concept van de Nostalgiekar is beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland en eenvoudig te realiseren. Maak een eigen Nostalgiekar en DoSocial helpt u op weg! Download het stappenplan ‘In 5 stappen naar je eigen Nostalgiekar’ via www.dosocial.nl of vraag dit per mail op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

DoSocial is een netwerk van mensen en bedrijven met een sociale drijfveer dat zich inzet voor kwetsbare ouderen. Niet alleen met middelen, expertise en handjes, maar vooral met hun hart. Partners van DoSocial zijn Arla Foods, Zwanenberg Food Group, Van Hoeckel, Brandvitamins, Jacobs Douwe Egberts, Unilever Food Solutions, LOC, TBlox, Walraven Sax, WijGastvrij, Trainmark en ActiZ.

DoSocial logo 750x300